Träning efter graviditet

Är det bara jag som tycker det är extremt svårt med träning för nyblivna mammor/efter en graviditet? Menar att det är svårt att veta HUR man ska göra för att undvika skador eller för att inte träna fel.

Det finns så många som vet precis hur man ska göra och inte göra. Men vem är det egentligen som har rätt?! 
Den ena säger att plankan är ett big no-no medan en annan säger att det är bara att köra plankan plankan plankan. Någon säger att man ska undvika löpturer. En annan säger att det är bara att köra så länge det känns ok. Men vem ska man lyssna på? Vem har rätt?

Jag saknar ngn här i området som är kunnig i frågan hur man ska träna efter en graviditet. Som kan visa hur man ska göra, se till så att man utför övningarna rätt osv. Man kan ju tycka att barnmorskorna borde ha liiite kunnande om det men de säger bara att man ska undvika träning innan besiktning  sen är det i princip bara att tuta och köra! 


Jag har en separation mellan magmusklerna(diastas) fortfarande som gör att jag förmodligen fått bråck tillsammans med fel träning och skulle gärna vilja träffa ngn som kan visa hur jag ska utföra vissa övningar på bästa sätt för att inte förvärra delningen. Givetvis vet jag att man inte ska träna de yttre magmusklerna med tex situps och liknade utan jag gör enbart statiska övningar och undviker även maskinerna på gymmet som tränar magen. 


En separation lika bred som två fingrar i avslappnat tillstånd.



Jag längtar så mycket efter att kunna köra riktig hård magträning utan att behöva tänka på att jag inte får pga delade magmuskler. 



Kommentarer
Postat av: Linda Nyström

Men gärna! Jag vill också ha nån som kan lite mer... Så där är jag också och då har jag ridit i snitt två hästar i tävlingskondis om dagen i ett halvår och det är statisk träning om nåt! Vad gör man? Syr ihop dem eller? Är det ens lönt att gå till idioten på VC? Ska man söka sig privat direkt tros?

Svar: Har du oxå kvar ett mellanrum? Hur stort? Mitt är väldigt djupt och mestadels runt navelområdet.
Jag blir extremt frustrerad över det emellanåt. Och blir det ingen bättring efter bråck op så tänker jag på allvar ta mig en funderare på om jag ska sy ihop dem.
Känns som en privat vc kommer säga likadant men man kanske ska börja där?!
Linda

2014-09-19 @ 20:21:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Design