Operation

Häromdagen fick jag veta att det nu är dags för en operation av mitt bråck. Äntligen. 
För er som har missat det så har jag bråck i den hårda plattan där bukmuskulaturen fäster. Ngt man kan få av tex kejsarsnitt, stor mage vid grav., träning, tunga lyft mm. Och jag kan nog skriva under på alla de punkterna!
Det ska bli skönt att äntligen få det gjort men samtidigt så kommer det att bli lite förändringar i vardagen efteråt för att inte tala om att logistiken kommer att bli rätt tuff. 

I 2-3 veckor efteråt får jag inte lyfta eller bära tungt. Vilket alltså betyder att det inte kommer att bli ngn träning för min del och det vet jag kommer att bli väldigt frustrerande. Men det jobbigaste blir ju helt enkelt att ta hand om barnen. Speciellt M då jag inte får bära henne, ur o i sängen, inte sätta henne i sin gåstol, eller matstol, ja ni hör ju jag kommer ju inte fixa att vara hemma själv med barnen. Som tur är har vi världens bästa föräldrar som kommer o hjälper oss när inte A kan vara hemma ❤️.

Är det någon som har erfarenhet av det här med bråck i magen? Som opererat det? Det är så mycket jag undrar över men ingen jag kan fråga. Tex vet att jag inte får lyfta men kan jag springa tidigare än 2-3 v efteråt? Är det bråcket som gör att inte mina magmuskler går ihop? Hur tränar man på bästa sättet efteråt? 

Hur som ska det bli skönt och få det gjort sen får vi hoppas att läkningen blir snabb o smärtfri. 

Här ser man svullnaden runt magen som orsakas av bråck o delade magmuskler(en svullnad som blir värre framåt kvällen), hur djup delningen är och spänner jag magen går det kontrollera delningen en aning.



Det finns säkerligen mammor där ute som skulle acceptera en sån här grej med ursäkten att jag har fött barn det är såhär det blir då  men jag är INTE en av dem! Jag vill gärna slippa se gravid ut på em, kunna träna normalt och slippa min ab healer.


Kommentarer
Postat av: Emelie Jalonen

Hej Linda!
Skönt att få det opererat! Men måste fråga- känner du själva bråcket? Vem ringde du så du kunde få hjälp? Hoppas op går bra! Kram 😊

Svar: Hej Emelie 😀. Ja jag kan känna det när jag ligger ner. I början av sommaren ringde jag vc för att min mage va väldigt svullen, mäter mig varje v o märkte att magen växte istället för minskade. Fick sedan tid för ett ul och där såg man att det va ett bråck.
Man får tyvärr inte mkt info när det kommer till träning efter grav o komplikationer här så hoppas jag kan få lite mer info nu:)
Tack ☺️ kram
Linda

2014-11-27 @ 06:40:07
Postat av: Emelie Jalonen

Okej, kan inte läkarna svara på dem frågorna? (Kan man ju tycka att dem ska kunna svara på) ta hand om dej! Ha en bra helg!! Kram

Svar: Ska se vad de säger när jag ska opereras då hoppas jag att jag får mer svar :).
Tack detsamma! Kram
Linda

2014-11-28 @ 20:09:27
Postat av: Emelie Jalonen

Okej, kan inte läkarna svara på dem frågorna? (Kan man ju tycka att dem ska kunna svara på) ta hand om dej! Ha en bra helg!! Kram

2014-12-01 @ 06:45:00
Postat av: Madde

Hej! Ser att detta är ett gammalt inlägg, 2år typ, men jag måste prova att skicka en fråga iaf.. Min mage ser ut precis som din på dessa bilder. För två veckor sen upptäckte jag en benhård knöl (eller flera) för den är inte enbart rund utan sträcker sig över ett större område, lite avlångt.. Kände du något sådant av ditt bråck?
Undrar nämligen om det jag känner eller har är bråck.. Nu hoppas jag min kommentar kommer fram! :)

Svar: Jag hade en knölliknande grej som jag kunde "flytta" runt.
men jag är lite osäker på vad du menar, men jag skulle råda dig att kontakta din vc för att få det kollat. Då får du svart på vitt om det är ett bråck så slipper du undra :). Så ring din vårdcentral å boka en tid :).
Linda

2016-02-21 @ 13:41:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Design