För ett år sedan

Så såg det ut såhär ... 


Våran älskade tjej 


För ett år sen då M va lite drygt två månader så fick hon Rs virus. Något som de flesta barn har haft då de fyllt två men långt ifrån alla blir så dåliga att de måste läggas in, bara runt 1%.  Det berättade läkaren när vi va på vmo sjukhus för att inhalera, då det konstaterades att hon hade rs. Dagen efter fick vi åka upp akut till Ryhov för att hon blivit betydligt sämre. Hon sov hela tiden, andades häftigt, hade bara ätit några ml ersättning under dagen och va knappt kontaktbar. 


Blåsa bubblor kan vara ett tecken på RS


De vi träffade på Ryhov o som hjälpte oss va helt underbara. Även då jag kände mig totalt hjälplös vissa stunder o bröt ihop en hel del pga att situationen o miljön kändes så skrämmande så kändes det ändå tryggt att vara där , där i deras händer. 

Samma dag då vi åkte hem - nöjd tjej som slipper alla slangar.


Väl hemma och är så gott som sig själv igen

Molly kvicknade till rätt fort när hon väl fick hjälp med andningen och fick tillbaka energin. Så på måndagen fick vi åka hem - lättad över att det gått så bra men samtidigt livrädd över att inte länge ha några läkare som tittar till oss stup i kvarten. 
Jag va ensam hemma och den första natten höll jag mig vaken för att jag ville ha koll på hennes andning. De kommande nätterna efter det satte jag alarmet en gng i halvtimmen för att kontrollera andningen o magen. 
Vi fick även order om att hålla oss borta från affärer, folksamlingar osv. För när man haft ett sånt här kraftigt rs så kan det komma tillbaka ännu kraftigare de närmsta veckorna om man inte är tillräckligt försiktig. 

Ett tips till er som tror att erat barn har Rs. Håll koll på magen, mellan revbenen. Blir det som ett hål där så kan det bero på att deras andning är ansträngd och tillsammans med ingen aptit (skriv upp varje gång hur mkt han/hon äter, man glömmer fort )och slöhet så ska ni söka hjälp direkt! 

Än så länge har vi inte märkt av några som helst konsekvenser av att hon fick RS. Läkarna berättade nämligen att har man blivit så pass dålig så är risken ganska stor att man tex kan få förkylningsastma senare. Men som sagt än så länge är det inget vi märkt o vi hoppas att hon slipper det. 


Att få se barnen i sån sjukhusmiljö igen är något jag hoppas att jag aldrig mer behöver göra. Det gör så fruktansvärt ont i mig att för vissa föräldrar är det vardag. Och det finns ingen rättvisa i det. Att stå jämte som förälder, att kanske inget kan göra och känna sig så otroligt hjälplös..... En ren mardröm.
Det får en verkligen att tänka till. Att det finns inget annat som betyder något än att alla ska få vara friska och ha hälsan. 



Kommentarer
Postat av: Sandra

Lilla Skruttan då 💕 Usch hemskt att vata så hjälplös...😔 Tur hon fick bra hjälp o att det gick bra för henne ❤️

Svar: Ja det gick ju bra som tur va ❤️
Linda

2015-04-07 @ 21:12:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Design