Kladdkakecupcakes med cream cheese frosting

När cupcakes blev populärt va jag tvärsäker på att de va absolut inget för mig. Tyckte det såg alldeles för maffig utt, de va för mkt helt enkelt. Men även jag drar förhastade slutsatser emellanåt och ibland har man fel. Tycker det är jätte gott med cupcakes och ett litet tips är att göra dem i små formar istället. Det blir mer lagom då, för man k a n få för mkt även av det goda.
 
En ny favorit till fikat här hemma är kladdkakecupcakes med cream cheese frosting och till det behöver du.
 
100 g smör
2 ägg
2 1/2 dl socker
1 1/2 tsk vaniljsocker  ( tycker inte man behöver snåla med vaniljsockret så jag tar alltid lite extra)
1 krm salt
4 msk kakao
2 dl mjöl
 
 
Sätt ugnen på 175 grader och ställ upp formar på en plåt. Ett tips är att använda en muffinsformplåt, de blir mkt finare då.
Smält smöret och låt det svalna.
Under tiden så vispa ägg och socker poröst och tillsätt därefter de övriga ingridienserna och till sist smöret.
Fördela smeten i muffinsformarna, men fyll dem inte till mer än 3/4, och grädda i mitten av ugnen i ca 10 min.
 
Cream cheese frosting
 
60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk färskpressad citronsaft
100 g philadelpiaost
Några droppar valfri karamellfärg
 
Vispa smör, florsocker och citronsaft krämigt.
Vispa i philadelphiaosten.
Färga din cream cheese frosting med karamellfärgen och spritsa sedan ut den på dina kladdkakecupcakes.
Och som pricken över i:et garnera med lite strössel.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Design