Dagens lunch

Med tanke på att orken tryter rätt fort nu så kommer det bli en hel del matlådor och enklare luncher här hemma ett tag framöver.

Idag fick det bli spenstsoppa med ägghalvor. En maträtt som är både enkel och god. 
Du behöver: 
500 gram hackad fryst spenat
1msk hackad gräslök
1 msk smör
3 msk mjöl
8 dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
1 dl matgrädde
Salt
Vitpeppar
Muskot
4 ägg

Koka äggen, skala och dela de i bitar.
Värm upp spenaten i lite vatten.
Tillsätt mjöl och hackad gräslök och häll på resterande vatten.
Smula i grönsaksbuljongen. Låt koka under lock i 10 min.
Rör i grädden och låt koka lite till.
Smaksätt med salt vitpeppar å muskot. 

Enkelt, nyttigt och gott om du frågar mig. Ingen riktig mat om du frågar Alex ;). 



Men när man äter soppa så ska det oxå finnas efterrätt. Så idag slängde jag även ihop en ananaspaj. Ett recept jag fått av Alex mamma.

150 g smör
1 dl socker
3 dl mjöl
1 tsk bakpulver
2 dl crème fraiche
1 mellanstor burk krossad ananas
1 tsk vaniljsocker ( jag brukar ta lite extra)

Smält smöret och blanda i socker vetemjöl och bakpulver.
Tryck ut i en pajform.
Blanda övriga ingredienser och häll över i pajformen. 
In i ugnen i ca 20 min och 175 grader.
Servera med lite vaniljglass!

Kan inte bli smidigare.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Design