Min förlossningsberättelse

Allting började egentligen natten till fredagen men en satans mensvärk. Va precis som ett däck som satt och tryckte runt magen och ryggen och som höll sig i hela fredagen men va inget ja reflekterade över.

Sedan natten till lördagen sov jag inte en blund. Hade hela tiden undrat hur man skulle känna igen när det startade med värkar, hur en värk skulle kännas. Och tro mig det märker man .Började iaf förstå runt midnatt att det här kanske verkligen är värkar. Men inget jag vågade tro på riktigt. Jag började iaf klocka värkarna och de kom mellan 5 och 7 min mellanrum och höll i sig i ca 1-1.30min. Körde järnet på TENS maskinen hela natten och försökte bada en gng, men badet hjälpte inte. Försökte med alvedon men oxå det utan ngt resultat.

Framåt lördag fm började de avta och kom med en halvtimmes mellanrum istället så jag började tro att det va falsktalarm. satt ute i solen hela em och njöt av värmen mellan värkarna och trodde fortf att det va falskt alarm.
Framåt en började de komma vart tionde min och sen på kvällen kom de mellan 4 och 6 min igen och när kl va åtta sa jag till alex att vi får ringa till fl för jag måste ha ngt jag kan sova på ikväll annars kommer jag bryta ihop. Va helt slut då med tanke på att ja inte sovit en blund.
Vi fick komma in direkt till fl när jag förklarat hur läget va och de gjorde den vanliga kurvan och undersökte mig och det visade sig att ja va öppen 3 cm.Yeeiij duktiga linda tänkte jag, va riktigt stolt att ja öppnat mig så pass mkt på egen hand, trodde även att ja men det här kommer ju gå undan, hade helt fel kan ja ju säga.
Vi blev inskrivna vid halv nio tiden på lörd kväll och de gav mig tabletter så att jag skulle kunna få sova. Hjälpte dock inte utan vid 2 tiden fick de ge mig morfin, vilket va bra härligt kan ja meddela. Fick då sova till kl sex innan allt började igen.

På söndag morgonen
fick ja mig ett bad men det hjälpte inte alls. De undersökte mig emellanåt men det hände inte mkt. Slemproppen gick på fm men vattnet hade inga som helst planer på att gå.
Tror att det va framåt lunch jag fick flytta in i ett förlossningsrum där jag började med lustgas och vi blev totalt oskiljaktiga under resten av dagen.

Vid tre spräckte de hål på hinnorna och precis innan dess hade jag fått epidural och då va jag öppen 5cm. Hade alltså inte hänt så mkt .
Därefter va jag helt väck några timmar och det tackar jag lustgasen för. Vid sju tiden började jag få rejält ont och så kände jag att tröttheten kom ifatt mig och jag ville bara ge upp. Jag grät och bad dem öppna upp mig och avsluta det hela. Men icke de sa att de kan inte göra det för de måste tänka på mina förmodligen kommande barn. Jag sa det till dem att jag ska inte ha några fler barn!!! '
Efter mkt bönande om att de skulle öppna mig och utan resultat tänkte jag att jag skulle låtsas dö för då måste de ju iaf öppna upp mig. Vet att ja la huvudet åt vänstersida och mumlade nu ger jag upp för att de skulle förstå att nu dör jag men det dröjde inte länge förrän jag fick en värk till och det va helt omöjligt att spela död.

Krystvärkarna
kom vid 21.45 enl papprena och då fick jag ändå lite ny styrka. det va skönt att äntligen få ge utlopp för allt det onda. tyvärr hände det ingenting. Den lille låg med huvudet uppåt istället för neråt så han satt som en propp. Det slutade iaf med att de klippte upp mig och tog han med sugklocka inte mindre än 11 gng. För till en början hjälpte inte ens det så i mitt rum fanns både narkosläkare, två läkare och tre bm för att de började nu förbereda inför ett kommande snitt. Men till slut efter mkt om och men och många jävlarannamma tankar från min sida så kom våran lille kille till världen  den 10 april kl 22.37.

Tyvärr va det inte riktigt klart där heller för navelsträngen gick sönder så moderkakan ville inte släppa så jag fick åka ner och opereras direkt efter.
Men när kl va 00.30 va allt klart och vi fick åka in till bb.

Va inte riktigt den förlossningen jag hade tänkt mig kanske utan snarare tvärtom. Men hade aldrig klarat det här utan alex, varken under fl eller under de dagarna på bb. Det stödet och den hjälpen han gav va helt obeskrivligt. Och när jag ser han tillsammans med mini så smälter jag. Mina killar, så fina!!!
Även bm gör ett förbaskat bra jobb. Jag tackar speciellt en tjej som heter ida som va helt underbar och likaså johanna som försökte få mig på andra tankar genom att prata om när vi umgicks lite när vi va yngre.
Och trots en förbannad smärta och att man inte riktigt känner sig så hel så överlever man och vi fick världens finaste lilla kille på köpet, som vi fick ta med oss hem sen, ofattbart=)!

Och jag kan ju erkänna att jag har aldrig trott på kärlek vid första ögonkastet förräns nu!

Kommentarer
Postat av: PetraMargaretha

Hej! Grattis till pojken!:) låter som du hade en minst sagt kämpig förlossning. vi fick våran i tisdags. Vi borde vart på bb samtidigt då.:)

2011-04-14 @ 16:17:27
Postat av: Emelie Jalonen

Tårarna rinner, så mycket kärlek en liten bebis kan ge en! Jobbig förlossning, låter inte alls roligt! Hoppas du har hunnit vila dej o kan njuta av prinsen!

2011-04-14 @ 18:35:13
Postat av: Malin

Men åh, här sitter jag och tårarna sprutar ur ögonen! Vilken tuff förlossning ni var med om, men tur att allt gick bra till sist!

Visst är det en oroligt upplevelse att föda barn? Och kärlek vid första ögonkastet, det är något man verkligen får uppleva när man får barn!

Lycka till med allt nu morsan, och njut av vartenda ögonblick, för den där första tiden går på tok för snabbt!

Massor av kramar

2011-04-14 @ 19:40:04
URL: http://moojliin.blogg.se/
Postat av: josse

Grinar som en liten unge nu! Vilken enorm prestation! Du har all rätt att vara stolt!

Trots allt du gick igenom, så lyser lyckan igenom hela din berättelse, åh hur ska någon blivande mor ens kunna vara rädd för en förlossning när man läst hur du kämpat! Åh massor av "kredd" till din karl!, jag hoppas min är lika stöttande oavsett hur allt går. Många grattis kramar till dig och din lilla familj

2011-04-14 @ 21:02:02
URL: http://minbebis.com/blogg/rosvagen
Postat av: Josse

Ha ha ja du vet juh hur det är mot slutet :)

man går juh och längtar ihjäl sig efter förlossningssmärtan! ;) men det ända jag fått hitills är en mage som kan hålla mig vaken nattetid, vad man än äter.. kan juh alltid hoppas att det också är ett tecken! Ingen censur här inte.. sen gör det ont i hela kroppen och ena stunden gråter man åh nästa ja men då tycks jag nog vara en riktig glad prick ändå :D Men inga värkar i sikte än så länge, räknar ner dagarna plus några till om jag får gå över vilket känns troligt, för varför skulle någon vilja komma ut ur magen när det verkar så smidigt med varmt boende tak över huvudet och tillgång till mat dygnet runt suck ha ha.. Kraam

2011-04-15 @ 11:52:41
URL: http://minbebis.com/blogg/rosvagen
Postat av: Linda

Vilken pärs alltså! Konstigt att man pallar med... Det som skulle vara "så naturligt" som de sa på föräldrakursen. Att mycket ska man vara med om, nu är det bara återhämtning alabama som gäller =) sen får vi höras när livet vänt sig någorlunda rätt igen. Kram

2011-04-16 @ 15:41:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Design