Könsbestämning

Om några veckor har vi fått en tid för ultraljud då vi ska göra könsbestämning. Har alltid sagt att jag vill ta reda på könet när jag är gravid och när alex är på samma nivå så bestämde vi oss för att göra det.

 

Kan bli så irriterad på att man måste leta upp en klinik som gör det utan jag tycker det borde vara en valmöjlighet överallt. Jag menar vf ska landstinget få bestämma över min kropp? Vill jag veta så tycker jag att jag har rätt till det.

Det sägs ju att de inte gör det pga visar det sig att det skulle vara ”fel” kön så gör man abort. Men det kan ju inte heller stämma eftersom att de flesta gör det så pass sent i graviditeten att det ändå är försent att göra abort.

 

Något annat som irriterar mig är vissas negativa reaktioner när man berättar att man ska göra det. Att vissa inte tycker man ska göra det är en sak och det respekterar jag men när en del tom kan bli irriterade på att man vill göra det respekterar jag inte.


Kom inte och säg
att det inte är meningen att man ska veta det eller men det är ju det som är själva överraskningen, för de anledningarna till att inte ta reda på könet köper jag inte.

För det är mkt som inte är meningen, tex inte meningen att vi ska flyga heller då, för vingar ha vi ju inte fått men ändå så flyger vi och varför det, jo för att vi kan.

Och om man tycker att själva överraskningen med att föda barn har att göra med om det kommer ut en bebis med penis eller inte, har ett konstigt tänkande när det gäller barnafödande.

 

För min del spelar det ingen roll vare sig det är en liten flicka som lever rövare där inne eller om det är en liten pojke, det ha ingen som helst betydelse, för det kan helt omöjligt vara fel kön. Jag vill bara veta för att av ngn konstig anledning lugnar det mig att veta samtidigt som det underlättar lite, sen att jag är så fruktansvärt nyfiken gör ju självklart sitt också!

 

 

Det jag vill säga är bara det att jag tycker att det borde vara en valmöjlighet på alla sjukhus. Låt alla få valmöjligheten att bestämma själva!








flicka eller pojke spelar ingen roll
jag har stora planer för båda;)


Kommentarer
Postat av: Johanna

Hej

Hittat hit från MB och har fått samma reaktioner när vi berättar att vi vill ta reda på könet!! Herregud vi är ju nyfikna.. hihi.. vi får förhoppningsvis vet på måndag..

2010-11-17 @ 08:51:26
URL: http://www.4rok.se
Postat av: Anonym

Hej hej,



hittade hit av en slump - superbra blogg och du skriver härligt och innerligt - och verkar vara en härlig tjej dessutom ;-). Lycka till med pyret i magen och självklart är det upp till var och en att bestämma hur man vill göra!



//K

2010-11-17 @ 14:49:09
Postat av: Malin

Stå på dig tjejen, jag är på din sida! Jag håller med dig helt!



Och enligt lag får man inte bli nekad att göra ett könsultraljud på något sjukhus, då man har rätt att göra vilken undersökning som helst på sin egen kropp. Och fostret lever i dig så det räknas som undersökning av din kropp! Jag läste om detta när jag läste till undersköterska, i en av kurserna, där står många lagar och denna var en av de som de tog upp! När vi var på 3dje ultraljudet med Cornelia, ett lägesultraljud, då de trodde hon låg i säte, vecka 36 var vi i då, så bad jag om att få veta könet, och barnmorskan sa till mig att hon inte FÅR säga det, jag berättade om lagen jag läst om i kursen och vipps så fick vi veta könet :)



Jag ser absolut inget fel i att ta reda på det och det borde vara en självklarhet att man ska få avgöra det själv! Tycker ni gör rätt i att ta reda på könet, allt blir roligare, man kan handla rätt kläder, inreda barnrummet lite roligare, det är SÅ skönt att slippa allt neutralt, och istället kunna köpa det man vill i vilken färg man vill :) Även om det inte blir DEN överraskningen på förlossningen så blir det ändå liiika speciellt! Tro mig, jag har fött ett barn som vi inte visste och ett barn som vi visste, det var ändå lika spännande! För även om man visste att det var en flicka så var man ändå inte heelt säker, utan var tvungen att kika efter ändå, så spänningen finns där!

2010-11-17 @ 19:11:12
URL: http://moojliin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Design